Naše firma vždy svým zákazníkům doporučovala pro tankování dieselových aut naftu cetanové číslo 60. Na jednu stranu je dražší, ale vůz s ním má menší spotřebu, takže i z hlediska přímých nákladů na palivo nakonec vychází lépe než běžné pohonné hmoty včetně těch nízkonákladových.
Motor je při provozu na naftu s cetanovým číslem 60 tišší, má klidnější chod, lépe akceleruje, nafta díky aditivům lépe shoří, takže vyprodukuje méně sazí. Díky tomu se tak méně zanáší a méně často regeneruje DPF filtr (výjimkou je řízená regenerace, která probíhá každých tisíc km). Takový DPF filtr se i méně zanáší popílkem a nebude ho potřeba tak brzy měnit – námi upravený exemplář vozu Škoda Superb II 2,0 TDI 103 kW najel na původní DPF již 350.000 km. Cena nového DPF filtru se pohybuje kolem 45.000 Kč.
Výše uvedené platí beze zbytku pro starší vozidla s třípístovým vysokotlakým vstřikovacím čerpadlem. Nicméně výrobci systémů vstřikování nafty v rámci úspor nahradili u nových vozidel třípístové vysokotlaké čerpadlo jednopístovým a to shodou okolností v době, kdy se po celé Evropě začaly přidávat do nafty příměsi biosložek.
Tyto biosložky jsou hrozbou pro vozy s malým ročním proběhem – při delším odstavení se biosložky rozpadají na vodu, která způsobuje mezikrystalickou korozi součástek vstřikování a jejich následnou poruchovost. Pro takto málo užívané vozidla důrazně doporučujeme používat výhradně paliva bez biosložek, tedy nafty s cetanovým číslem 60 a vyšším. Je to např. Optimal Diesel od Euro Oilu. Dobří prodejci paliv cetanové číslo a procento přítomnosti biosložky uvádějí.
Nicméně nespornou výhodou biosložek je jejich mazivost. U vozidel v každodenním povozu fungují jako mazivostní aditivum a zdá se, že výrobci moderních vstřikovacích čerpadel počítají s provozem na paliva s podílem biosložek. U vozidel provozovaných na paliva bez příměsi biosložek se již kolem 120 tisíc km náběhu začínají objevovat první potíže se vstřikováním paliva. V poddimenzovaném vysokotlakém čerpadle jsou již takové vůle, že samotná mazivost nafty s cetanovým číslem 60 (byť s rezervou splňujících normu ČSN 6565) již nestačí. Tyto nafty mají díky dalším aditivům bohužel také větší sklon ke kavitaci, vznikající kovové piliny z poškozeného čerpadla navíc dále kontaminují celý systém.
Jak tedy zachovat pozitivní jízdní vlastnosti při používání nafty bez příměsi biosložek a současně dosáhnout požadovaného dostatečného promazávání vysokotlakých čerpadel? Odpověď je jednoduchá - doplňujte při tankování přísady zvyšující mazivost nafty, zaručíte tak delší bezporuchovost systému, delší než si výrobci automobilů přejí.
Případná oprava vysokotlakého systémů vstřikování je skutečně nákladná. U autorizovaných dealerů stojí repase vstřikovacího systému řádově 130 tisíc Kč. Navíc pokud není oprava provedena precizně, hrozí opakovaný kolaps systému.