Popis úpravy

Chiptuning řídících jednotek systému vstřikování a zapalování BOSCH Monomotronic, nám pomohl získat dostatek zkušeností, které jsme uplatnili i při chip tuningu řídících jednotek CONTINENTAL dieselových motorů. Dnes z těchto zkušeností čerpáme i při úpravách software řídící jednotky systému Common rail.

Zkušenosti z více jak 80.000 námi provedených aplikací úprav řídící jednotky motoru jsou takové, že zvýšení výkonu motoru nemá vliv na jejich vlastní spolehlivost ani na spolehlivost motorů a příslušenství. Zmiňujeme se o tom proto, že podobného účinku jako má přeprogramování řídící jednotky lze dosáhnout i tzv. POWER–BOXem, což je mezikus do elektrické instalace vstřikovacího čerpadla motoru, který zkresluje data pro řídící jednotku motoru v tomto případě hodnotu velikosti tlaku paliva v railu. Pokud je tato hodnota špatně nastavená, či se vinou poruchy boxu nekontrolovatelně zvýší, má to za následek vznik kavitace v tlakovém rotačním čerpadle systému common rail. Výsledkem je vytrhávání materiálu z povrchu pístu či tělesa čerpadla s fatálními následky pro celý systém. Vzhledem k tomu, že palivo cirkuluje do nádrže a zpět k motoru, jediná možná oprava pak je výměna celého systému včetně vedení paliva a nádrže. 


Škoda Yeti
2.0 TDI CR 81kW 2WD

Postup úpravy
Čas. náročnost
Cena úpravy

modifikace ECU*
4 hodiny
18.634 Kč vč. DPH


V poslední době se roztrhl pytel s dalšími navenek profesionálními ladiči, kteří však používají nekvalitní softwary z jihu Evropy. Prakticky denně poskytujeme konzultaci zákazníkovi, který si nechal provést chip tuning u některé z těchto firem, jejichž zvýšení výkonu motoru má za následek mnohdy ještě horší parametry, než sériové houpavý průběh točivého momentu nejen že ničí transmise – spojku, převodovku atd., ale má za následek i velmi nekomfortní jízdu. Námi upravená řídící jednotka reguluje jednotlivé veličiny kontinuálně a ve vzájemné závislosti, čímž nedochází k neduhům powerboxů a laciných softwarů, jako je škubání, nadměrné kouření mající za následek častou regeneraci DPF filtru a tím vyšší spotřebu, ale destrukci turbodmychadel. Některé modifikované softwary rovněž ruší možnost sériové diagnostiky řídící jednotky motoru, takže v autorizovaném servisu ji běžnou sériovou diagnostikou nemohou provést.

Náš tuning řídící jednotky motoru má za následek zvýšení točivého momentu motoru v celém rozsahu využitelných otáček, maximum 343 Nm je potom k dispozici při 2.500 ot./min. proti 250 Nm v sérii. Díky většímu tlaku v railu a většímu předstřiku je už na 1.500 ot./min. točivý moment 279 Nm. Budete–li se v provozu držet v rozsahu 1.800~3.500 ot./min., budete mít zároveň nejmenší spotřebu paliva. Maximální výkon se zvýšil z 81 na 128 kW při shodných 4.200 ot./min. Další zlepšení zaznamenáte v tzv. přechodových režimech, motor bude lépe reagovat na polohu pedálu plynu, bude se rychleji roztáčet a tím se odstraní jeho letargické chování. Funkce imobilizéru 5. generace montovaného v prvovýrobě zůstává zachována, kdo nevěří, nechť si nechá vyrobit klíč spínací skříňky bez čipu, resp. s čipem, ale bez přizpůsobení – motor po spuštění cca za 2 sekundy zhasne. Chiptuning od nás nemá vliv na to, jak řídící jednotka komunikuje s originální diagnostikou V.A.G, ATAL, V.A.S, chová se jako sériová, její úpravu lze odhalit prakticky jenom jízdní zkouškou, také emisní limity zůstávají beze změny.

Zkušenosti z provozu jsou takové, že úpravou řídící jednotky se dosahuje průměrné úspory 0,9 l/100 km a průměrná spotřeba po úpravě se pohybuje kolem 6,5 l/100 km.Na životnost motorů nemá úprava řídící jednotky prakticky žádný vliv, největším ničitelem motorů jsou prodloužené intervaly výměn olejů, filtrů a otáčky motoru.

Upozornění:
u motorů s turbodmychadlem doporučujeme po vetší zátěži dochladit motor resp. turbodmychadlo pomalejší jízdou nebo cca minutovým během motoru na volnoběh po zastavení vozidla! Tato doporučení platí i pro sériové provedení ŘJ. Předejdete tak poruše turbodmychadla (velká teplota a spotřeba oleje a následně zadření motoru). Značné potíže po cca 70 – 100.000 km jsou s motory, které byly provozovány na tzv. prodloužené intervaly výměny olejů - viz. samostatný článek. Všechna tato doporučení se týkají i motorů, na nichž nebyla provedena úprava řídící jednotky. Pozor také na nekvalitní naftu. Ve FAQ č. 19 můžete vidět, jak dopadají trysky vstřikování, pokud se rozhodnete šetřit na špatném místě.

*Úprava programu řídící jednotky (ECU) se provádí úpravou Vaší řídící jednotky. Na námi upravenou řídící jednotku držíme záruku 2 roky na hardware (vlastní ŘJ) a pět let na software. 


Diagram průběhu naměřených hodnot

 


Tabulka hodnot výkonu a točivého momentu

ot./min. výkon (kW) točivý moment (N.m)
série po úpravě série po úpravě
1.500 39.2 43.8 250.0 279.0
1.800 47.1 57.1 250.0 303.0
2.000 52.3 68.0 250.0 325.0
2.500 65.4 89.8 250.0 343.0
3.000 71.0 102.4 226.0 326.0
3.500 81.0 112.9 221.0 308.0
4.200 81.0 128.0 184.0 291.0
 
 

Mám zájem o úpravu řídící jednotky!

 

 

Kontakt

CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno

tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz

Média

GPS

N50° 25,527' E15° 01,485’

skrýt mapu