Popis úpravy

Chiptuning řídících jednotek systému vstřikování a zapalování BOSCH motorů 2,0 TDI CR DPF nám pomohl získat dostatek zkušeností, které jsme uplatnili i při chip tuningu řídících jednotek dieselových motorů 1,6 TDI CR. Zkušenosti z více jak 80.000 námi provedených aplikací úprav řídící jednotky motoru jsou takové, že zvýšení výkonu motoru nemá vliv na jejich vlastní spolehlivost ani na spolehlivost motorů a příslušenství. Zmiňujeme se o tom proto, že podobného účinku jako má přeprogramování řídící jednotky lze dosáhnout i tzv. POWER–BOXem, což je mezikus do elektrické instalace vstřikovacího čerpadla motoru, který zkresluje data pro řídící jednotku motoru v tomto případě hodnotu velikosti tlaku paliva v railu. Pokud je tato hodnota špatně nastavená, či se vinou poruchy boxu nekontrolovatelně zvýší, má to za následek vznik kavitace v tlakovém rotačním čerpadle systému common rail. Výsledkem je vytrhávání materiálu z povrchu pístku či tělesa čerpadla s fatálními následky pro celý systém. Vzhledem k tomu, že palivo cirkuluje do nádrže a zpět k motoru, jediná možná oprava pak je výměna celého systému včetně vedení paliva a nádrže.

V poslední době se roztrhl pytel s dalšími navenek profesionálními ladiči, kteří však používají nekvalitní softwary z jihu Evropy. Prakticky denně poskytujeme rady nešťastným zákazníkům, kteří si nechali provést chiptuning u některé z těchto firem, jejichž zvýšení výkonu motoru má za následek mnohdy ještě horší parametry než sériové, houpavý průběh točivého momentu, který nejen že ničí transmise – spojku, převodovku atd., ale má za následek i nekomfortní jízdu. 

Škoda Kamiq
1.6 TDI CR 85kW

Postup úpravy
Čas. náročnost
Cena úpravy

úprava ECU*
4 hodiny
18.634 Kč vč. DPH


Prokazatelně nižší je u nekvalitního chiptuningu i životnost EGR ventilu a DPF filtru. Námi upravená řídící jednotka reguluje jednotlivé veličiny kontinuálně a ve vzájemné závislosti, čímž nedochází k neduhům powerboxů a laciných softwarů, jako je škubání, nadměrné kouření mající za následek častou regeneraci DPF filtru a tím vyšší spotřebu, ale destrukci turbodmychadel. Některé modifikované softwary rovněž ruší možnost sériové diagnostiky řídící jednotky motoru, takže v autorizovaném servisu ji běžnou sériovou diagnostikou nemohou provést. Dle našich zkušeností z naší poradenské služby autoservisům mají však zásadní vliv na životnost motorů také dlouhé intervaly výměn motorových olejů a vzduchových filtrů a tankování nekvalitních paliv.

Náš tuning řídící jednotky motoru má za následek zvýšení točivého momentu motoru v celém rozsahu využitelných otáček, maximum 310 Nm je potom k dispozici při 2.500~3.250 ot./min. oproti 250 Nm v sérii. Budete–li se v provozu držet v tomto rozsahu otáček, budete mít zároveň nejmenší spotřebu paliva. Maximální výkon se zvýší z 85 na 110kW v rozsahu 3.500~4.000 ot./min. Další zlepšení zaznamenáte v tzv. přechodových režimech, motor bude lépe reagovat na polohu pedálu plynu, bude se rychleji roztáčet a tím se odstraní jeho letargické chování. Funkce imobilizéru montovaného v prvovýrobě zůstává zachována, kdo nevěří, nechť si nechá vyrobit klíč spínací skříňky bez čipu, resp. s čipem, ale bez přizpůsobení – motor po spuštění cca za 2 sekundy zhasne. Chiptuning od nás nemá vliv na to, jak řídící jednotka komunikuje s originální diagnostikou V.A.G, ATAL, V.A.S, chová se jako sériová, její úpravu lze odhalit prakticky jenom jízdní zkouškou, také emisní limity zůstávají beze změny.

Zkušenosti z provozu jsou takové, že úpravou řídící jednotky dosahujeme průměrné úspory paliva 0,5 l/100 km a průměrná spotřeba po úpravě se pohybuje kolem 5,0 l/100 km. Na životnost motorů nemá úprava řídící jednotky prakticky žádný vliv, největší zhoubou motorů jsou však prodloužené intervaly výměn olejů, filtrů a nepřiměřené otáčky motoru. U motorů s turbodmychadly doporučujeme po větší zátěži motor, resp. turbodmychadlo dochladit volnější jízdou, nebo nechat po zastavení cca 1 minutu běžet na volnoběh. V opačném případě riskujete zničení turbodmychadla a následné zadření motoru (vysoká teplota a spotřeba motorového oleje ). Závažné problémy po cca 70~100.000 km jsou s motory, které byly provozovány na tzv. prodloužené intervaly výměny olejů - viz samostatný článek. Všechna tato doporučení se týkají i motorů, na nichž nebyla provedena úprava řídící jednotky.

* Úpravu řídící jednotky provádíme přímo na Vaší jednotce, je tedy nutné dostavit se s vozem. Za upravenou řídíci jednotku držíme dva roky záruku na hardware a pět let na software. 


Diagram průběhu naměřených hodnot

 


Tabulka hodnot výkonu a točivého momentu

ot./min. výkon (kW) točivý moment (N.m)
série po úpravě série po úpravě
1.500 37.6 39.6 240.0 252.0
2.000 52.4 61.6 250.0 294.0
2.500 65.4 81.2 250.0 310.0
3.000 78.5 97.4 250.0 310.0
3.250 85.0 107.1 250.0 310.0
3.500 85.0 110.0 232.0 300.0
4.000 85.0 110.0 203.0 262.6
4.500 71.0 98.0 151.0 208.0
 
 

Mám zájem o úpravu řídící jednotky!

 

 

Kontakt

CIMBU Autosport
Sukorady u Ml. Boleslavi 103
294 06 Březno

tel. 326 397 184
gsm: 601 280 786
e-mail: info@cimbu.cz

Média

GPS

N50° 25,527' E15° 01,485’

skrýt mapu