Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.comJavascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.comJavascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
ČESKY   |   SLOVENSKY   |   ENGLISH   |   MAGYARUL   |   POLSKI
PŘEČTĚTE SI..

Zatékání do řídících jednotek

V naší diagnostické praxi se občas setkáváme se zmateně se chovající či nekomunikující řídící jednotkou motoru. Na vině ve většině případů bývá vlhkost, která do řídící jednotky pronikne přes ventilek, který slouží k tomu, aby řídící jednotka mohla „dýchat“. Vlivem ohřívání jednotky při provozu se mění objem a tedy i tlak vzduchu uvnitř jednotky, také se mění atmosférický tlak a uvedený ventil tak vyrovnává tlak uvnitř a vně jednotky.

Řídící jednotka motoru je až na výjimky uložena v prostoru pod stěrači čelního skla, odkud se mimo jiné nabírá vzduch do topení. To je důvod, proč jsou v plastech pod stěrači, kryjících tento prostor, otvory. Těmi pak například v hustém dešti při jízdě za jinými vozy, či v automyčce proniká velké množství vody, které přímo „omývá“ řídící jednotku motoru (proto v myčce poučte obsluhu, ať Vám při předumývání vozu tlakovou tryskou raději nestříká na čelní sklo, vysokotlaký proud vody by mohl zasáhnout řídící jednotku).
U starších aut po záruce je také často nefunkční silikonová membránka odvzdušňovacího ventilu řídící jednotky, kterým do ECU* následně proniká vlhkost. Ta při delším působení způsobuje rozsáhlou korozi plošného spoje či zkrat na některém z obvodů jednotky.

Dle našich zkušeností lze tomuto problému předejít instalací jednoduché ochrany odvzdušňovacího ventilku – viz obrázek.


Co dělat, když se do ECU dostane vlhkost?

Pokud Vám přestane fungovat motor po projetí automyčky či při jízdě v hustém dešti, nastal velmi pravděpodobně výše uvedený případ. Nesnažte se již startovat (hrozí zkrat přímo na plošném spoji ECU s následným zničením příslušného obvodu), raději zavolejte odtahovou službu a vůz dopravte do naší firmy. Pokud není ECU motoru zničená opakovanými pokusy o start a problémem je pouze samotná vlhkost, lze ji po opatrném otevření (pozor, při neodborné demontáži často dochází k poškození tištěného spoje) horkým vduchem vysušit a opět zprovoznit. Při zpětné montáži víčka ECU je nutné použít správné množství neagresivního tmelu, jeho příliš velké množství, nebo špatné složení může opět poničit tištěný spoj a obvody umístěné u okrajů ECU. Nedoporučujeme Vám se pokoušet opravit ECU vlastními silami, ceny řídících jednotek pro Octavii II se pohybují od 24.000 do 81.000 Kč!

 

 


* ECU: Electronic Control Unit - elektronická řídící jednotka, zde míněna ta motorová.