Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.comJavascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.comJavascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
ČESKY   |   SLOVENSKY   |   ENGLISH   |   MAGYARUL   |   POLSKI
PŘEČTĚTE SI..

Aféra emisí dieselových motorů Volkswagen – Dieselgate

Všichni píší o aféře dieselgate, šíří se mnoho polopravd až holých nesmyslů. Pokusím se tedy stručně odpovědět na nejčastější otázky:

 


1. Jde v této aféře skutečně o ochranu životního prostředí?

Ne, provoz automobilů se na celkovém znečištění ovzduší podílí z přibližně 3%. V podstatě vychází najevo, že jde jen o ochranu amerického automobilového trhu.


2. Kterých modelů Škodovek se daný problém týká?

Podle výrobce jde o tříválcové a čtyřválcové motory TDI řady EA 189 s emisní normou Euro 5 z let 2008 až 2015. Konkrétně tedy motorizace 1.2 TDI 55 kW (Fabia II a Roomster facelift), 1.6 TDI 55, 66, 77 kW (Fabia II facelift, Yeti, Octavia II, Rapid a Superb II) a dále 2.0 TDI 81, 103, 125 kW (Octavia II, Yeti, Superb II). Zhruba je takto "postiženo" asi 101 tisíc vozů Škoda.
Je jasné, že se ale problém týká i posledních modelů se vstřikováním močoviny. Kdyby totiž výrobci ve skutečném provozu nefixlovaly, měly by daleko větší spotřebu močoviny. Tu nelze v osobním voze převážet v potřebném množství, velká nádrž by buď ovlivňovala užitné vlastnosti vozu, nebo by se musela doplňovat zhruba každé druhé tankování nafty. To by udělalo TDI pohon ekonomicky nezajímavým.


3. Proč se při homologačním měření emisí rozeznává měřící cyklus?

Problém je hlavně s oxidy dusíku. To je ve vzduchu který dýcháme až 78%. Podle normy Euro 5 vůz smí vypouštět do vzduchu maximálně 0.18 gramů NOx a volných radikálů kyslíku na jeden kilometr jízdy. Dle Euro 6 je to dokonce jen 0.08 gramů NOX/km.
Bohužel to co vyhovuje emisním normám nevyhovuje optimální účinnosti a životnosti motoru. Pokud se má vyhovět emisním normám, musí se motor bez vstřikování močoviny "škrtit" na sání a dusit recirkulací výfukových plynů. To zvyšuje spotřebu paliva a kouřivost, takže se více zanáší DPF filtr, který se tak musí častěji regenerovat. Více se rovněž znečišťuje motorový olej, což přímo snižuje životnost motoru.

Takže když vůz pozná, že jede test, použije jiná data v řídící jednotce. Splní tak požadavky homologačních norem, ale v provozu se stále chová uživatelsky přívětivě.


4. Projdu s „nevyhovujícím“ autem měřením emisí na STK?

Ano, projde. Na STK se při měření emisí dieselových motorů hodnotí pouze jejich kouřivost a s homologačním testem nemá tato zkouška prakticky nic společného. Hodnotí se prakticky jen technický stav motoru a příslušenství.


5. Pokud se bude přehrávat firmware v ECU motoru tak aby se splnily požadavky homologace, neovlivní to vlastnosti mého dieselového motoru, například spořebu paliva?

Tvrzení pana ministra Ťoka, že přehrání SW sníží spotřebu paliva je nesmysl. Nicméně jak vyplývá z výše uvedených otázek může to mít vliv na charakter a dynamiku jízdy.


6. Čemu oxidy dusíku vlastně vadí?

Celkem jde o pět sloučenin s různým vlivem na člověka i přírodu. Problémy s NOX se projevují v místech s vysokou koncentrací provozu, zvláště pak v horkých létech. Oxid dusičitý NO2 se rozpadá na oxid dusnatý NO a volný radikál kyslíku O. Ten okamžitě reaguje s molekulou vzdušného kyslíku O2 a vzniká velmi nebezpečný ozón O3. ten je základem vzdušného smogu a poškozuje obranyschopnost organismu. Přijdou – li NOX do styku s vodou, vznikají tzv. kyselé deště.


7. Podvádí koncern VW při emisních homologačních testech jako jediný?

Ne. Vzhledem k tomu, že motory ostatních výrobců se po mechanické stránce nijak radikálně neodlišují a systém řízení motoru mnohdy pochází od stejného výrobce, je velice pravděpodobné (a nezávislá měření to potvrzují), že i další výrobci homologační testy na emise obcházejí podobným způsobem.


8. Mohu případný „čistý“ SW odmítnout, nebo mi ho nahrají při návštěvě autorizovaného servisu bez mého vědomí?

Teoreticky by jste úpravu software mohli odmítnout, otázkou je zda Vám servis tuto možnost nabídne. Naši zákazníci, kteří mají od nás upravený SW mají v tomto ohledu výhodu. Díky naší 5ti leté záruce na data jim zdarma upravíme i nový SW tak, aby se motor choval jako dříve.